phone
phone mail messenger
close

Wyszukaj

search phone
facebook youtube behance
scrollDown
downarrow

zjedź niżej

author-face

Patryk Paziewski

kalendarz

26 sierpnia 2022

zegar

10 min na przeczytanie

blog

Budowanie stron WWW – o tym warto pamiętać

Jeśli kiedykolwiek próbowałeś zbudować stronę internetową, wiesz, jak trudne może to być. Jest tak wiele rzeczy do rozważenia. Od wyboru czcionki i wyglądu nagłówka strony, po to, jak dobrze działa ona na urządzeniach mobilnych – istnieje mnóstwo czynników, które składają się na budowę efektywnej strony internetowej. Istnieją jednak pewne proste sztuczki, które każdy może wykorzystać podczas tworzenia własnej strony:

Używaj czcionek Google
  1. Użyj czcionek Google.
  2. Czcionki Google są darmowe i łatwe w użyciu. Można je wdrożyć w każdym projekcie projektowania stron internetowych, bez względu na rozmiar lub budżet projektu. Nie musisz być profesjonalnym projektantem, aby ich używać; wszystko czego potrzebujesz to połączenie internetowe i trochę podstawowej wiedzy HTML (w czym chętnie pomożemy).
  3. Istnieje wiele opcji, jeśli chodzi o korzystanie z Google Fonts na swojej stronie internetowej: Możesz wybrać spośród ponad 800 różnych czcionek, a następnie użyć ich na swojej stronie, dodając tylko kilka linii kodu do sekcji dokumentu HTML. To czyni rzeczy znacznie prostszymi niż gdybyś próbował to zrobić z innymi typami plików czcionek jak .ttf lub .otf, ponieważ te wymagałyby bardziej złożonych kroków, takich jak pobieranie ich najpierw przed umieszczeniem ich na swojej stronie – co może nawet nie działać w ogóle w zależności od tego, jak dobrze są zaprojektowane!
Nie używaj zdjęć stockowych, bo Twoja strona będzie wyglądać generycznie. Postaraj się o wysokiej jakości zdjęcia.

Budując swoją stronę internetową, warto pamiętać, że nie wszystkie zdjęcia są takie same. Używanie zdjęć stockowych jest częstym błędem, ale może mieć negatywne konsekwencje dla Twojej marki. Zdjęcia stockowe nie są unikalne ani oryginalne, często są rozmyte i niskiej jakości, można je znaleźć na dziesiątkach innych stron. Nie zapewniają one również dużej wartości dla celów SEO, ani nie pomagają w budowaniu marki czy współczynników konwersji (więcej na ten temat później).

Musisz stworzyć stronę, która jest responsywna, aby wyglądała dobrze na każdym urządzeniu.

Przy tak wielu różnych typach urządzeń, ważne jest, aby zaprojektować stronę, która wygląda świetnie na każdym urządzeniu i wielkości ekranu.

Jeśli budujesz stronę internetową, upewnij się, że jest ona responsywna, aby działała dobrze na urządzeniach mobilnych. Powinna być również możliwość wyświetlenia strony w trybie pełnoekranowym, jeśli chcesz zobaczyć, jak wygląda na komputerach stacjonarnych lub laptopach. W przypadku tabletów i innych urządzeń mobilnych strona będzie miała interfejs zaprojektowany specjalnie dla nich (na przykład zakładki znajdują się zwykle na dole ekranu).

Strona internetowa może być czymś więcej niż tylko informacją – spraw, aby Twoja była interaktywna.

Strona internetowa może być czymś więcej niż tylko informacją – spraw, by Twoja była interaktywna. Oto kilka świetnych narzędzi, które mogą pomóc Ci stworzyć angażujące doświadczenie:

  1. Google Forms (https://www.google.com/forms/)
  2. Google Sheets (https://sheets.google.com/)
  3. Google Slides (https://docs.google.com/presentation/d/1q3JGQt2cN5Y0ylPjKp8MhL0vcRJ4n4cysZIoRIbW_nI)
  4. Google Docs (https://docs.google.com/)

Osoby i organizacje z całego świata używają tych narzędzi, aby zaangażować swoich odbiorców i skłonić ludzi do zaangażowania się w ich sprawę lub projekt!

Nie twórz strony, która jest zbyt ruchliwa lub na której zbyt wiele rzeczy dzieje się jednocześnie.

Jeśli pracujesz nad stroną internetową, jest wiele rzeczy, które mogą pójść nie tak, jeśli chodzi o “zbyt wiele”. Oto kilka rzeczy do rozważenia:

  1. Nie animuj zbyt wiele. Korzystanie z animacji może pomóc Twojej witrynie wyglądać bardziej profesjonalnie, ale nie przesadzaj. Ludzie będą chorować widząc animację za każdym razem, gdy klikają na coś lub przewijają stronę w dół. Zachowaj animacje krótkie i słodkie – i używaj ich tylko w razie potrzeby.
  2. Nie używaj zbyt wielu czcionek w jednym miejscu na raz – nawet jeśli uważasz, że doskonale się uzupełniają! Najlepszym sposobem na to jest użycie tylko jednego kroju pisma na akapit (ta sama rodzina czcionek) lub nawet lepiej, tylko jeden krój pisma na ekran z różnymi wagami tej samej rodziny czcionek używanych oszczędnie w całym. Będziesz także chciał trzymać się szeryfów, a nie bezszeryfowych, ponieważ te mają tendencję do wyglądania bardziej dojrzale i poważnie niż ich techniczni kuzyni (myśl Times New Roman vs Helvetica). Staraj się również nie używać kursywy bardzo często; zamiast tego zdecyduj się na pogrubienie, ponieważ większość ludzi po prostu nie czyta tekstu pisanego kursywą wystarczająco dobrze ze względu na zbyt duży ruch spowodowany zmianami w kącie nachylenia … etcetera, więc nie marnuj miejsca tutaj również!
Miej jedną osobę odpowiedzialną za projekt, aby nie skończyło się na tym, że strona będzie wyglądać bezładnie.

Twoja strona będzie miała jedną osobę odpowiedzialną za projektowanie, a ta osoba powinna być w stanie współpracować z każdym innym w projekcie:

  1. Klientem – Zadaniem projektanta jest wzięcie wizji klienta i zrealizowanie jej. Jeśli klient chce coś zmienić po tym, jak już zacząłeś nad nim pracować, będą musieli mieć możliwość dotarcia bezpośrednio do projektanta, zamiast przechodzić przez ciebie (chyba że jest to pilne).
  2. Deweloper – Jeśli budują stronę od podstaw, deweloperzy potrzebują kogoś, kto może przetłumaczyć swoje pomysły techniczne na coś atrakcyjnego wizualnie.
  3. Ekspert SEO – Nawet jeśli nie masz eksperta SEO na pracowników, nadal będzie pewna ilość badań zaangażowanych w upewniając się, że strony są klasyfikowane odpowiednio dla słów kluczowych związanych wyszukiwań. Nie chcesz po prostu każdy robi tę część, ponieważ nie może być negatywne skutki, jeśli wykonane nieprawidłowo! To naprawdę pomoże, jeśli ta osoba ma doświadczenie w pracy z innymi ekspertami optymalizacji wyszukiwarek przed zbyt; inaczej rzeczy mogą się mylić szybko!

SUzyskaj informacje zwrotne od innych osób, których opinii ufasz, zanim ruszysz ze swoją witryną.

Kiedy już masz stronę, która jest gotowa na premierę, ważne jest, aby uzyskać informacje zwrotne od innych, których opinie ufasz, zanim pójdziesz do przodu ze swoją stroną.

Możesz dać sobie mały test run pokazując swoją stronę do ludzi, którzy nie są zaangażowani w projekt lub nie wiedzą nic o projektowaniu stron internetowych. Pozwoli Ci to zobaczyć, jak łatwo rozumieją Twoją treść i poruszają się po stronie.

Pomocne może być również uzyskanie informacji zwrotnej od kogoś, kto ma doświadczenie w dziedzinie, w której pracujesz i wie, co działa dobrze dla innych ludzi, takich jak on sam, jeśli chodzi o strony internetowe. Mogą powiedzieć, jeśli coś nie jest jasne lub jeśli jest jakieś zamieszanie, jeśli chodzi o zrozumienie, co trzeba zrobić na różnych stronach witryny idzie. Ktoś taki może również być w stanie zaoferować sugestie, gdzie można dokonać ulepszeń w oparciu o własne doświadczenia z witrynami podobnymi w naturze do Twojej (tj. jeśli ktoś zajmuje się pisaniem treści od lat, ale nie ma zbyt wiele doświadczenia z witrynami specjalnie związanych z marketingiem). I na koniec, upewnij się, że wszyscy wiedzą, że nikt nie powinien powstrzymywać swoich prawdziwych uczuć na temat czegoś, ponieważ boi się zranić czyjeś uczucia – lub dlatego, że chce, aby wszystko było “doskonałe” przed udzieleniem informacji zwrotnej! Im więcej szczerych informacji zwrotnych otrzymamy na początku (i przez cały czas), tym większe są szanse na stworzenie czegoś naprawdę wspaniałego w późniejszym czasie.”

Nie zatłaczaj swojej strony słowami kluczowymi, próbując uplasować się wyżej w wyszukiwarkach, ponieważ to się na tobie odbije i wyłączy każdego, kto czyta twoje treści.

Pisząc treści, nie przesadzaj ze słowami kluczowymi. Jeśli słowo kluczowe nie ma sensu w Twojej treści i nie jest związane z tematem, odwiedzający pomyślą, że wprowadzasz ich w błąd.

Oprócz tego istnieje również kilka innych rzeczy, których nie powinieneś robić:

  1. Nie używaj słów kluczowych w nazwie swojej witryny. Najlepiej, jeśli można wymyślić oryginalną nazwę, która odzwierciedla to, co jest, że robisz. To samo dotyczy adresów URL; nie używaj losowych ciągów słów tylko dlatego, że są dobrze oceniane w Google lub Bing!
  2. Nie używaj słów kluczowych w meta opisach lub tytułach (chociaż jest to opcjonalne). Jest to jedna z tych rzeczy, gdzie korzyści przeważają nad negatywami – ludzie, którzy odwiedzają Twoją stronę mogą być bardziej skłonni do kliknięcia po zobaczeniu odpowiedniego słowa kluczowego, którego szukali wśród innych słów, które opisują to, czego szukają! Jeśli wszystko inne zawiedzie choć wtedy …

Pomyśl o doświadczeniu użytkownika podczas pisania treści na swoją stronę – powinno być więcej niż tylko tekst! Używaj zdjęć, filmów itp., aby uczynić ją bardziej interaktywną i wciągającą dla czytelników.

Chcesz mieć pewność, że ludzie znajdują to, czego potrzebują, gdy są na twojej stronie. Oznacza to myślenie o takich rzeczach jak:

  1. Jak łatwo jest ludziom poruszać się po stronie?
  2. Czy jest wystarczająco dużo informacji dostarczonych bez przytłaczania ich (np. zbyt dużo tekstu)?
  3. Jaki rodzaj treści używasz? Czy jest to interesujące i jaki cel służy?

Możesz używać obrazów i filmów, aby zaangażować użytkowników, ale nie zapominaj o podstawach! Upewnij się, że twoja czcionka jest łatwa do odczytania, użyj dobrego schematu kolorów, łatwość użycia (co obejmuje rozmiar czcionki) i dobry projekt pomoże ułatwić wszystkie te rzeczy czytelnikom na twojej stronie.

Budowanie stron internetowych nie jest łatwe, ale można to zrobić dobrze, stosując się do tych prostych wskazówek.

Budowanie stron internetowych nie jest łatwe, ale można to zrobić dobrze, stosując się do tych prostych wskazówek.

  1. Najważniejszą rzeczą, o której należy pamiętać podczas budowania strony internetowej, jest dobre doświadczenie użytkownika (UX). Jest to termin parasolowy dla wszystkich elementów, które sprawiają, że witryna jest użyteczna, łatwa w użyciu i przyjemna do odwiedzenia. Dobre UX obejmuje takie rzeczy jak projekt, strategia treści (jakie informacje będą na stronie), czcionki, obrazy i struktura strony (jak ludzie nawigują po niej).
  2. Drugim ważnym czynnikiem w tworzeniu dobrze wyglądającej witryny jest spójność na każdej stronie. Ważne jest również, aby każda strona wyglądała podobnie, aby odwiedzający wiedzieli, czego się spodziewać po każdej stronie, którą odwiedzają; pozwala to na bardziej efektywną nawigację i łatwe znalezienie wszelkich informacji, których szukają w Twojej witrynie, bez zbyt wielu zakłóceń po drodze.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że spodobał Ci się ten przewodnik po budowaniu stron internetowych i nauczyłeś się czegoś po drodze. Najważniejsze jest to, aby pamiętać, że tworzenie strony może być dużo pracy, więc ważne jest, aby wziąć swój czas z każdym krokiem. Nie spiesz się z niczym tylko dlatego, że chcesz wszystko zrobić jak najszybciej – opłaci się to na dłuższą metę, gdy ludzie będą z przyjemnością odwiedzać Twoją stronę!

Kilka słów o autorze
Twarz
Patryk Paziewski
CEO

Właściciel i założyciel agencji interaktywnej prowadzący działalność na terenie miasta Bielsko-Biała. Programista, grafik i certyfikowany marketer internetowy. Z zamiłowania WebMaster z wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu zespołów programistycznych.

Ponad 100 firm
zaufało naszym kompetencjom

client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
#SPECODIT

Sprawdzony sposób na poprawę strony i marketingu firmy...

Czy Twoje działania marketingowe i strona internetowa przyciągają odpowiednią ilość potencjalnych klientów? Posiadasz już swoją wymarzoną stronę, która jest nowoczesna, szybka i dostosowana do urządzeń mobilnych?