phone
phone mail messenger
close

Wyszukaj

search phone
facebook youtube behance
scrollDown
downarrow

zjedź niżej

author-face

Patryk Paziewski

kalendarz

26 lutego 2023

zegar

8 min na przeczytanie

blog

Tworzenie stron internetowych typu One Page

Strony internetowe typu One Page są ostatnimi czasy bardzo popularne. Wynika to z faktu, iż są one stosunkowo łatwe w przygotowaniu i pozwalają małym firmom na rozpoczęcie swojej obecności w sieci bez konieczności inwestowania w profesjonalną stronę internetową. Przy podejmowaniu decyzji o tworzeniu nowej strony internetowej dla firmy warto przeanalizować możliwość zastosowania one page. W poniższym artykule postaramy się przybliżyć czym jest tworzenie stron internetowych typu one page oraz jakie są jego możliwości, zastosowania, wady i metody tworzenia. Zapraszamy do lektury! I jak zawsze jeżeli pojawią się jakiekolwiek pytania to zachęcamy do kontaktu – z chęcią pomożemy! 

Czym jest strona typu one page?

Jak sama nazwa wskazuje strony typu One Page to strony internetowe bez podstron. Wszelkie informacje są więc zawarte na stronie głównej. Wszelkie teksty, obrazki i cały projekt graficzny, który firma chciałby zaprezentować światu znajdują się na jednej podstronie. Strony internetowe typu one page są wygodne z perspektywy użytkownika ze względu na łatwe administrowanie treści. Zamiast menu przynoszącego do różnych podstron portalu znajduje się tam menu pozwalające na przemieszczanie się pomiędzy różnymi sekcjami tej samej podstrony. Tworzenie stron internetowych tego typu ma wiele zalet. Między innymi wyświetlanie na urządzeniach mobilnych, czy szybkość ładowania. Mają one również pewnego rodzaju wady, które zostaną przedstawione w dalszej części opracowania. Układ treści na stronie one page jest bardzo liniowy. Oznacza to, że wszelkie informacje są podzielone na sekcje i nie są dzielone w struktury drzewiaste. Z tego też powodu strona typu One Page zwykle jest długa. Jest to dobre rozwiązanie dla stron internetowych promujących pojedynczy produkt, usługę lub wizytówkowych zbiorów informacji o firmie. Odbiorca treści nie musi się więc wysilać w celu poszukiwania interesujących go treści. Tworzenie stron internetowych typu One Page zwykle odbywa się poprzez zastosowanie panelu administracji treści jakim jest CMS WordPress. Mile widziane jest, aby były one oparte o dedykowanych projekt graficzne wsparty analizą konkurencji, branży i rynku jak to bywa w przypadku standardowych stron internetowych. Pomijana jest jedynie struktura podstron oraz ich rozkład, gdyż wszelkie treści umieszczone są w jednym miejscu.

Tworzenie stron internetowych typu one page

Tworzenie stron internetowych typu One Page powinno być oparte o analizę marki oraz wszelkie etapy niezbędne do przygotowania profesjonalnej strony internetowej. Rozwiązanie to powinno zakładać zdecydowanie większy udział treści oraz wyższą ich ilość i jakość ze względu na konieczność skondensowania treści i przeprowadzenia użytkownika przez wszelkie niezbędne elementy i etapy decyzyjne podczas jednego “scrollowania” w dół strony głównej. 

Zalety stron one page

Tworzenie stron internetowych typu one page ma kilka podstawowych zalet pierwszym z nich jest na pewno oszczędność czasu i funduszy niezbędnych na przygotowanie tego typu rozwiązania. Są one odpowiednie dla małej objętości treści, co oznacza że stanowią dobre rozwiązanie dla stron promujących pojedyncze produkty, landing page lub wizytówkowe strony małych firm. Kolejną ważną zaletą jest przyjazności mobilna czyli fakt iż zastosowanie One Pager’a ułatwia mobilnym użytkownika korzystanie z portalu. Znanym faktem jest to, że strony internetowe z wieloma podstronami długo ładują się na urządzeniach mobilnych. Korzystając z faktu iż urządzenie mobilne osiągają bardzo duży udział wszelkich wyświetleń stron internetowych sieci warto dołożyć wszelkich starań, aby to właśnie pod urządzenia mobilne optymalizować nasze strony internetowe. Przejścia pomiędzy podstronami zajmują czas, a nawigację i otwieranie dodatkowych menu nawigacyjnych może przysporzyć mniej zaawansowanym użytkownika pewnych kłopotów. Tworzenie stron internetowych typu one page może być dobrym rozwiązaniem dla takich firm, które na swoją witrynę sprowadzają starszą widownię lub taką, która ma mniejsze doświadczenie w korzystaniu z sieci.

Strony typu one page są również wykorzystywane jako dedykowany landing do kampanii reklamowych. W przypadku, gdy głównym zadaniem kreacji jest sprowadzanie ruchu na stronę oraz pozyskiwanie sprzedaży tworzy się jednostronne portale ze skondensowaną wiedza na temat produktu, opiniami i opisami oraz parametrami opisującymi produkt tak, aby wykorzystać fakt sprowadzenia użytkownika na stronę i w jednym miejscu przekonać go do zakupu i dokonać konwersji.

Wady i ograniczenia strony typu one page

Tworzenie stron internetowych typu one page ma również swoje wady. Należy do nich brak skalowalności, czyli ograniczenie możliwości rozbudowy strony oraz jej optymalizacji przez konieczność posiadania jednej podstrony. Oznacza to skomplikowaną strukturę strony, co negatywnie wpływa na doświadczenie użytkownika i brak możliwości optymalizacja pod pozycjonowanie. Kolejną wadą jest brak możliwości wykorzystania technik optymalizacyjnych. One page to narzędzie, które powinno być stosunkowo proste w budowie. Jest to zwykle bardzo długa jedna podstrona, której optymalizacja ze względu na dużo grafik oraz tekstów jest wyjątkowo utrudniona. Wpływa to również negatywnie na pozycjonowanie ze względu na brak linkowania wewnętrznego, mapy witryny, okruszków, uporządkowanych danych, bloga czy innych działań związanych z pozycjonowaniem. Utrudnione jest tworzenie dużej ilości treści nastawionej na pozycjonowanie oraz optymalizacji parametrów badanych przez wyszukiwarki internetowe.

Tworzenie stron internetowych typu one page to również utrudniona lub wręcz niemożliwa analityka ruchu. Narzędzie analityczne typu Google Analytics przekazują nam jedynie informacje o czasie trwania sesji oraz wejściu użytkownika na stronę. Nie posiadamy parametrów dotyczących ścieżki i przebiegu wizyt użytkownika na stronie. Wszystkie te elementy wpływają negatywnie na indeksowanie ponieważ, gdy analityka jest utrudniona, pozycjonowanie jest utrudnione i optymalizacja jest utrudniona wyszukiwarki negatywnie pozycjonują tego typu rozwiązania.

Tworzenie stron internetowych typu one page – dobre praktyki

Tworzenie stron internetowych typu One Page może być jednak dobrym rozwiązaniem, a przy zastosowaniu odpowiednich praktyk da się osiągnąć lepsze konwersje i wyższą pozycję w Google. Do takich dobrych praktyk zaliczamy atrakcyjny wygląd, wysokiej jakości treści, dobrą prędkość ładowania oraz zastosowanie certyfikatu SSL. Strona powinna być oparta o dedykowanych projekt graficzny wsparty analizą konkurencji, rynku i pomocy grafików w przygotowaniu rozwiązania dostosowanego do rygorystycznych wymogów danej branży.

Wysokiej jakości treści pozwolą pomóc silnikom pozycjonującym w zrozumieniu celu powstania danej strony. Ilość znaków powinny znajdować się w przedziale od 10 do 20 000, a ich treść powinna ograniczać się do górnych słów kluczowych na jakie strona ma być pozycjonowana. Treści oczywiście można dodać więcej, ale ważne jest to, aby stanowiły one spójną całość z grafikami i projektem tak, aby to użytkownik czuł się obsłużony i zadowolony ze swojej wizyty na stronie. Należy uważać, aby nie skupić się zbytnio na pozycjonowaniu i nie zapomnieć o tym, iż konwersji dokonują użytkownicy, a nie silniki pozycjonujące. Kolejnym aspektem jest szybkość ładowania. Badania wykazują, iż mamy zaledwie 2 sekundy na to, aby zwrócić uwagę odbiorcy. Po tym czasie opuszcza on stronę w poszukiwaniu innego źródła odpowiedzi na pytanie, z którym przychodzi. Aby to osiągnąć należy odpowiednio zoptymalizować skrypty, skompresować i zoptymalizować obrazy oraz zastosować cache celem optymalizacji dostarczenia treści.

Tworzenie stron typu one page – zastosowanie

Tworzenie stron internetowych typu one page ma kilka podstawowych zastosowań. Pierwszym z nich są cele wizytówkowy, czyli taki sektor biznesu w którym nie pozyskuje się klientów w sieci i firmy, których właściciele nie chcą aktywnie promować. Zastosowanie one page daje im możliwość zaznaczenia swojej obecności w sieci bez prowadzenia działań pod kątem promocji zarówno w wynikach płatnych, jak i organicznych. Drugim zastosowaniem są strony wyciskające, czyli takie, których celem jest pozyskanie danych osobowych za wszelką cenę. Mają one swoje zastosowanie w przypadku akcji promocyjnych, czy konkursów w których użytkownik otrzymuje pewne benefity po przekazaniu adresu e-mail czy numeru telefonu. Ostatnim i najważniejszym zastosowaniem są strony wizytówkowe lokalnych firm. Jest to zwykle optymalne rozwiązanie dla małego lokalnego biznesu, w którym planujemy otworzyć kilka podstawowych podstron z ofertą, czy kontaktem. W przypadku, gdy firma nie chce inwestować większej ilości funduszy na stworzenie profesjonalnej i pełnej strony internetowej może zdecydować się na stworzenie architektury one page i przedstawienie wszystkiego w atrakcyjnej formie jednej podstrony.

Podsumowanie

Jak widać tworzenie stron internetowych typu one page ma zarówno swoje zalety jak i wady. Niezależnie od tego czy firma zdecyduje się na profesjonalne rozwiązanie czy mini stronę w formie jednej podstrony warto, aby pamiętała o podstawowych zasadach tworzenia swojej obecności w sieci. Każda strona jest inna i od każdej wymaga się czego innego. Pamiętajcie, aby swoje strony oprzeć o dedykowany i profesjonalny projekt graficzny, który jest wynikiem analizy branży i konkurencji. Użytkownik w każdej branży oczekuje czego innego, a treści jemu dostarczone powinny być ułożone w sposób zgodny z oczekiwaniami i sposobem funkcjonowania danego odbiorcy.

Kilka słów o autorze
Twarz
Patryk Paziewski
CEO

Właściciel i założyciel agencji interaktywnej prowadzący działalność na terenie miasta Bielsko-Biała. Programista, grafik i certyfikowany marketer internetowy. Z zamiłowania WebMaster z wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu zespołów programistycznych.

Ponad 100 firm
zaufało naszym kompetencjom

client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
#SPECODIT

Sprawdzony sposób na poprawę strony i marketingu firmy...

Czy Twoje działania marketingowe i strona internetowa przyciągają odpowiednią ilość potencjalnych klientów? Posiadasz już swoją wymarzoną stronę, która jest nowoczesna, szybka i dostosowana do urządzeń mobilnych?