25 kwietnia 2023
Strona internetowa dla dewelopera, czyli niepowtarzalny projekt, który podkreśli wszystkie zalety inwestycji
Patryk Paziewski
5 lutego 2023
13 min na przeczytanie
Rok 2023 to świetny moment na zbudowanie nowej, responsywnej i nowoczesnej strony internetowej. Własna strona internetowa to sposób na zbudowanie społeczności, pozycji marki i przekazanie światu informacji na temat świadczonych usług. W sieci znajduje się wiele stron, które wymagają poprawy, lub nie spełniają swojego podstawowego założenia – nie dostarczają klientów, nie pozyskują rezerwacji i nie generują lead’ów dla firm. W poniższym poradniku przedstawimy podstawowe kroki, aby Twoja własna strona internetowa była nie tylko wizytówką firmy, ale również skutecznym narzędziem marketingowym dla Twojej firmy.
Udanej lektury!
Ostatnie lata były ciężkie. Zmusiły one przedsiębiorców do zmiany sposobu myślenia o biznesie. Dla wielu firm okazał się to niemały sprawdzian tego jak marka radzi sobie w sieci, jak jest przygotowana na cyfryzację oraz jak identyfikuje się na przełomie wszystkich platform internetowych. Było to spowodowane koniecznością organizacji pracy zdalnej, minimalizacji ilości spotkań na żywo i wykorzystania sieci jako głównego sposobu komunikacji ze światem. A przecież pierwszym punktem styku marki ze światem w sieci jest właśnie własna strona internetowa. To ona jest miejscem, z którego ludzie dowiadują się o jakości świadczonych usług, o ofercie firmy, czy jej identyfikacji. Własna strona internetowa to również miejsce, z którego pozyskiwane są rezerwacje, leady, czy kontakty firmowe. Wiedząc jaki jest udział kompleksowej identyfikacji marki w sieci wręcz konieczne wydaje się to, by zadbać o to, aby to właśnie własna strona internetowa przyciągała wzrokiem, przekazywała komplet informacji i zachęcała do nawiązania kontaktu z marką.
Ale jak to osiągnąć? Jak sprawić, aby własna strona internetowa nie była jedynie przeciętną wizytówką firmy? Aby wyróżniała się na tle konkurencji? Aby odwiedzające ją osoby nie miały już wątpliwości, że to właśnie z tą firmą chcą nawiązać współpracę?
O tym w dalszej części… (zachęcamy do przeczytania do końca – ostatni punkt jest tym kluczowym). Uwaga! Jeżeli nie jesteś zainteresowany posiadaniem profesjonalnej strony, stworzeniem marki, która sprzedaje, czy ustabilizowaniem lejka sprzedażowego – ten artykuł nie jest dla Ciebie. Tłumaczymy tutaj jak własna strona internetowa uzupełniona o świetnie prowadzony marketing pozwoli w roku 2023 rozwinąć skrzydła firmie i pozyskać nowe, potężne narzędzie do pozyskiwania potencjalnych klientów.
Gratulacje! Skoro jesteś tutaj i czytasz dalej to masz pewność, że czas na zmiany. Czas, aby własna strona internetowa Twojej firmy zaczęła przynosić korzyści i budować zasięg firmy. Od sukcesu dzieli Cię kilka podstawowych kroków. Postaram się w najbliższych podpunktach wymienić je i opisać dlaczego to takie ważne, aby budować profesjonalny wizerunek marki od podstaw! Zanim jednak przejdziemy dalej zachęcam Cię do subskrypcji naszego newslettera – od teraz co niedzielę o godzinie 14 na tym blogu i w naszych mediach społecznościowych, kanale YouTube i podcastach serwować będziemy solidną porcję wiedzy, by przybliżyć każdemu metody budowania marki, rozwijania jej w sieci i tworzenia pozycji eksperta! Już niedługo pojawi się również nasz najnowszy e-Book na temat budowania firmowych mediów społecznościowych! Więc zostań z nami!
Zacznijmy więc od tego co najważniejsze – nazwa domeny. Jest to adres, który użytkownik wpisuje w przeglądarkę, aby wyświetliła się Twoja własna strona internetowa. W naszym przypadku jest to specodit.pl – nazwa naszej firmy bez spacji. Posiadamy również kilka dodatkowych adresów jak specod.it, strony.bielsko.pl, czy marketing.bielsko.pl. Każda z nich prowadzi tutaj – na naszą stronę. Nazwa domeny może już w pierwszych dniach funkcjonowania marki pomóc w budowaniu jej rozpoznawalności. Mało znane firmy mogą zbliżyć do siebie odbiorców poprzez wykorzystanie nazwy domeny do przedstawienia swojego opisu w najprostszych słowach. Dobrym przykładem jest dwóch naszych ostatnich klientów:
Już po przeczytaniu adresu strony każdy z nas wie, czym zajmuje się każda z tych firm. Wie również, gdzie się znajdują oraz łatwo zapamięta jak ponownie odnaleźć te marki w przyszłości. Dobra nazwa domeny pozwala również ułatwić jej pozycjonowanie w organicznych wynikach wyszukiwania i na wizytówce Google. W końcu odbiorcy właśnie to wpisują w wyszukiwarkę poszukując firmy o danym charakterze – “skup aut bielsko”. Przy odrobinie pracy i konfiguracji wyszukiwarka Google szybko nauczy się i zrozumie, że na taką frazę należy wyświetlić wizytówkę Google właśnie naszej firmy oraz jej stronę. Pozwoli to zredukować nakład finansowy na płatną reklamę i przybliżyć firmę do rozpoznawalności na lokalnym rynku. Warto w takim razie poświęcić chwilę na to, aby odpowiednio dobrać nazwę domeny dla firmy w taki sposób, aby skutecznie pomagała ona kreować obecność marki i jej rozpoznawalność.
Niezależnie od tego, czy jest to własna strona internetowa w formie wizytówki, czy wielka aplikacja w sieci – każda witryna potrzebuje serwera. Odpowiednia maszyna pozwala na skrócenie czasu ładowania strony, zabezpieczenie się przed atakami, ale również na poprawę efektów marketingu i pozycjonowania witryny. Należy pamiętać, iż czas ładowania strony jest jednym z podstawowych czynników wpływających na ocenę witryny. Nawet najlepsze prace optymalizacyjne i poprawa kodu strony nie poprawią problemów wynikających ze słabej maszyny. Odpowiedni hosting to podstawa!
Aby zacząć, będziesz musiał skonfigurować strukturę swojej witryny. Profesjonalne strony internetowe oparte są o przemyślaną i dopracowaną wizję rozkładu technicznego. Własna strona internetowa to coś więcej niż zestaw tekstów i zdjęć. To projekt oparty o analizę konkurencji, rozkład podstron i treści oraz plan pozwalający odbiorcy zrozumieć markę i podjąć decyzje zakupowe w sposób nieprzerwany i płynny. Do elementów takiego planu należy przede wszystkim mapa witryny. Jest to spisany nawet na kartce papieru rozkład podstron pozwalający na zaplanowanie przebiegu ścieżki odbiorcy po stronie. Warto naszkicować sobie wszystkie podstrony oraz opracować plan, który pozwoli na płynne i konkretne przedstawienie wszystkich elementów niezbędnych odbiorcy do poznania odpowiedzi na pytania z jakimi przychodzi. Jeżeli prowadzisz firmę w sektorze usługowym bardzo ważne jest: rozpoczęcie od przedstawienia firmy, zaprezentowanie i opisanie świadczonych usług, ukazanie portfolio, opinii zadowolonych klientów, sekcji z często zadawanymi pytaniami i na koniec pokazanie wybranych sposobów kontaktu. Taki podział pozwoli na to, aby docierający na stronę odbiorca miał pewność, że otrzymał niezbędny komplet informacji i może podjąć świadomą decyzję o chęci współpracy. Inaczej będzie wyglądał przykład mapy witryny dla sklepów, stron informacyjnych, portali i wizytówek firm. Nie ma idealnego przepisu na plan strony. Powinien być on zawsze odpowiednio dopracowany do specyfiki branży i persony, która na tę stronę trafia. Zadbaj o to, aby własna strona internetowa nie wprowadzała w zakłopotanie, a przejrzyście prowadziła przez oferowaną treść.
Realizacja wyżej wspomnianego założenia jest możliwa jedynie po odpowiednim zaprojektowaniu wizualnej warstwy strony. Mając już techniczny rozkład treści na stronie należy opracować dedykowany projekt graficzny. Dedykowany. To jest słowo klucz. Odradzamy stosowanie jakichkolwiek szablonów, gotowych projektów, czy innych znalezionych w sieci gotowców. Jest to największy możliwy błąd, który już na starcie uniemożliwia stronie prawidłowe dotarcie do odbiorcy. Dlaczego? Dedykowane szablony posiadają w sobie wiele błędów. Ilość zawartego wewnątrz kodu powoduje, że ładują się bardzo wolno, a możliwości optymalizacji takiego dzieła są ograniczone. Gotowe szablony są również uniwersalne. Starają się one pasować do każdego i na każdą okazję. Niestety nie ma nic gorszego. Każda branża jest inna, specyfika pracy się różni, modelowy klient jest inny. A co za tym idzie nie ma możliwości opracowania szablonu, który spełniałby oczekiwania każdego potencjalnego odbiorcy. Nieodpowiednio zaprojektowana strona zniechęca odbiorcę i wprowadza w zakłopotanie. Strona internetowa, jej kolorystyka, ikonografia i grafiki powinny trafiać do odbiorcy w sposób zgodny właśnie z konkretną branżą, firmą i tematyką.
Wiedząc już jak ważne jest odpowiednie dostosowanie projektu i rozkładu treści na stronie należy również pamiętać o jej jakości. W każdym sektorze stron internetowych liczy się treść. To właśnie za jej pomocą przekazujemy użytkownikowi wszystkie potrzebne informacje. Nawet najlepszy projekt graficzny świata, który nie zostanie wsparty odpowiednią treścią nie będzie przynosił spodziewanych rezultatów. Odbiorca powinien otrzymać komplet informacji w sposób jasny i czytelny. Każde zdanie powinno przekazywać wiedzę, jakościową treść i merytoryczny sens otwartej podstrony. Każda zakładka portalu ma swój jasny i zdefiniowany cel. Dla przykładu:
W przypadku, gdy z menu nawigacyjnego strony użytkownik wybrał sekcję “Usługi” spodziewa się, że wchodząc tam otrzyma on kilka zdań opisu tego, czym dana firma się zajmuje. Przeskanuje zawarty na podstronie tekst w poszukiwaniu usługi, której poszukuje. Dobrą praktyką jest napisanie tekstów na stronę, które przemówią do odbiorcy oraz podział treści na te, które stanowią ściśle sprzedażową część oraz te informatywne. Każdy rodzaj treści może identyfikować inny sposób przekazu, ton i całkowicie inna kreacja zdań. Treści ofertowe powinny być rzeczowe i konkretne, opis firmy poruszający i drobiazgowy, a podstrona sprzedażowa informatywna i przekonująca.
Nie ma większego błędu na stronie niż zapominanie o urządzeniach mobilnych. Badania wykazują, iż 85% ruchu w sieci odbywa się na urządzeniach mobilnych. To właśnie one stanowią przyszłość internetu i wokół nich powinien koncentrować się projekt graficzny większości stron (niektóre branże odstają od tej reguły). Strona powinna być responsywna. Co to oznacza? Dokładnie tyle, iż wraz ze zmianą szerokości ekranu treści powinny zachowywać się w inny bardziej przyjazny sposób. Wraz z popularyzacją urządzeń mobilnych na znaczeniu zyskały klikalne linki telefoniczne. Zwiększyło się również znaczenie dostosowania rozmiarów czcionek do urządzeń, zmiana ułożenia elementów oraz dostosowanie wielkości obrazów. Trudno jest zaprzeczyć, iż konieczność przybliżania, przełączania i dostosowywania widoku na telefonie zniechęca użytkownika, która zamiast się męczyć zdecydowanie bardziej woli wyjść ze strony i znaleźć inną, gdzie treści zostaną przekazane w sposób wygodny i przyjemny.
Wraz z rozwojem firmy i działań marketingowych warto również odpowiedzieć sobie na pytanie co otrzymuje od nas użytkownik trafiający na naszą stronę z kampanii reklamowej. W końcu własna strona internetowa to nie tylko miejsce prezentacji oferty marki. W wielu przypadkach ma ona również znaczenie sprzedażowe. Z tego właśnie powodu zalecamy stworzenie odpowiednio dopracowanych i zaprojektowanych stron lądowania. Są to dodatkowe podstrony portalu, których celem jest dotarcie do odbiorcy i przekazanie wszelkich informacji mających na celu utrzymanie jego skupienia i przekazanie wszystkich niezbędnych z marketingowego punktu widzenia informacji na jednej podstronie. Najbardziej uniwersalny projekt strony lądowania zakłada kilka podstawowych elementów: prezentację oferty, przykładowe użycia, opinie o produkcie, zastosowanie i zachęcenie do kontaktu lub zakupu. To właśnie treść tej podstrony na kluczowe znaczenie w procesie konwersji (więcej na temat konwersji w naszym wpisie o działaniach marketingowych).
Formularze kontaktowe są świetnym sposobem na zbieranie informacji od odwiedzających i uzyskanie informacji zwrotnej. Są one również przydatne w celach marketingowych, takich jak zbieranie adresów e-mail, dzięki czemu można wysyłać biuletyny lub aktualizacje dotyczące firmy. Formularze kontaktowe można wykorzystywać nie tylko do tych celów, ale na wiele różnych sposobów.
Jeśli chodzi o korzystanie z formularza kontaktowego na swojej stronie, istnieją dwa główne powody: zbieranie informacji od użytkowników i uzyskanie od nich informacji zwrotnej. W obu przypadkach celem jest zazwyczaj (1) uzyskanie nazwiska i adresu e-mail odwiedzającego, aby mogli otrzymywać od Ciebie przyszłe wiadomości e-mail lub (2) zadanie im pytań o nich samych, aby czuli się bardziej związani z marką/biznesem stojącym za daną stroną internetową/ zawartością strony. Użytkownicy bardzo często preferują kontakt mailowy i zostawienie danych kontaktowych od dzwonienia do firmy. Dzięki zastosowaniu formularzy kontaktowych istnieje możliwość pozyskiwania lead’ów, odpowiadania na nurtujące użytkowników pytania i powracania do odbiorców w godzinach pracy firmy (bardzo często kontakt bezpośredni z marką nie jest w danym momencie możliwy).
W 2023 roku możesz być właścicielem własnej strony internetowej. Nie jest to tak trudne, jak mogłoby się wydawać, a już na pewno nie jest drogie. Oto podstawowe kroki:
Mam nadzieję, że ten przewodnik pomógł Ci zrozumieć proces budowania strony internetowej i to jak zrobić to samemu. To nie jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać, a kiedy już masz swoją stronę, istnieje wiele sposobów, aby poprawić ją w czasie, aby upewnić się, że pozostaje aktualna w dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie. Jeżeli jednak potrzebujesz pomocy w stworzeniu swojej identyfikacji marki w sieci lub chcesz, aby własna strona internetowa była stworzona przez profesjonalistów zachęcamy do kontaktu. Z przyjemnością pomożemy w zbudowaniu strony, która sprzedaje!