phone
phone mail messenger
close

Wyszukaj

search phone
facebook youtube behance
scrollDown
downarrow

zjedź niżej

author-face

Patryk Paziewski

kalendarz

3 kwietnia 2021

zegar

5 min na przeczytanie

blog

Strony internetowe – co mi potrzebne?

Jesteś początkującym przedsiębiorcą? A może prowadzisz rebranding swojej działalności i szukasz nowej strony? Aktualna strona internetowa już Ci się znudziła? W tym artykule postaram się opisać co jest potrzebne, aby samemu założyć, bądź zlecić wykonanie Twojej nowej strony internetowej.

Czym jest strona internetowa?

Strona internetowa to dokument udostępniony w sieci. Stroną internetową jest to, na co teraz patrzysz, to co czytasz. Są to grafikitreściprojekty oraz informacje. Ta strona internetowa połączona z innymi tworzy witrynęStrona internetowa jest to dokument tworzony dla użytkowników internetu. Może on mieć na celu przyniesienie zysku finansowego, przekazanie informacji, nauka oraz budowanie własnej osobowości w sieci.

WWW – (ang. World Wide Web) jest to sieć światowego zasięgu, czyli wszystko, co tworzone dla internetu, w internecie oraz dla jego użytkowników. System ten opiera się na ogólnym dostępie i decentralizacji informacji.

Dlaczego jej nazwa prowadzi do treści?

Adres witryny internetowej (np. twojadomena.pl) standardowo prowadzi nas na stronę główną tej witryny. Strona główna powinna (i zwykle tak jest) prowadzić na podstawową treść dostępną do przekazania. Strona ta nosi nazwę home page i pod takim pojęciem jest często używana w sieci. W przypadku budowy witryn opartych, np. o systemy CMS, bazują one na strukturze: strona główna (home page), podstrony lub strony (single page) i wpisy (posts). Istnieje wiele narzędzi oraz języków programowania, które umożliwiają prezentację treści w Internecie. Podstawowym narzędziem dostępnym dla twórców stron internetowych jest html. Jest to “hipertekstowy język znaczników, wykorzystywany do tworzenia dokumentów hipertekstowych” (źródło: wikipedia). Co to tak naprawdę oznacza? Znaczy to, że dzięki niemu możemy tworzyć strukturalnie powiązane dokumenty, których budowa przypomina drzewo. Jeden element jest nadrzędnym względem drugiego i odwrotnie.

Pytanie z nagłówka działu brzmiało jednak: dlaczego nazwa Twojej strony prowadzi do treści? Odpowiada za to DNS (pol. system nazw domen). Jest to rozproszony system mający na celu identyfikację nazw domen oraz łączenie ich z adresami IP. Po wpisaniu w przeglądarkę adresu naszej strony internetowej wysyłane jest zapytanie do serwera DNS, który informuje o adresie pod jakim jest ona hostowana. Dalsza część jest już po stronie serwera.

Z jakimi to się wiąże kosztami?

Serwery, DNS, domeny, witryny – tyle elementów, ale z jakimi to się wiąże opłatami? Za co trzeba płacić?

Pierwszym kosztem w tworzeniu własnej strony internetowej jest zakup domeny. Domena jest to właśnie wyżej wspomniana nazwa strony wraz z “końcówką” – .pl, .com.pl itd. Koszt ten wiąże się z wpisem własności domeny, przypisaniem właściciela oraz dodaniem wpisu do serwera DNS, którego zadaniem będzie przekierowanie do kolejnego elementu opłat, tj. serwera.

Niezależnie od tego, czy do utrzymywania treści strony wykorzystujemy hostingserwer dedykowany czy współdzielony – jest to powiązane z kosztem. Taka usługa jest płatna w okresach rozliczeniowych – miesięcznie bądź rocznie.

Kiedy już posiadamy serwer i nazwę naszej strony – przychodzi czas na zaprojektowanie i zrealizowanie strony internetowej. W zależności od poziomu zaawansowania projektu oraz tego, jak mocno chcemy customizować naszą stronę internetową, koszt tego etapu może różnić się znacznie. Każdy projekt zarówno graficzny jak i jego realizacja wyceniana jest indywidualnie. Wiąże się to z ilością pracy oraz poziomem zaawansowania wybranego projektu końcowego.

Projekt graficzny strony internetowej

Znaczna większość projektów strony internetowej poprzedzona jest projektem graficznym. Pozwala to dokładnie zaplanować ilość potrzebnej pracy oraz wygląd końcowego projektu przed przystąpieniem do realizacji. Przygotowanie projektu graficznego pozwala przyspieszyć projekt realizacji strony oraz zwizualizować wygląd strony przed przystąpieniem do realizacji. Na etapie projektowania graficznego każda strona internetowa może zostać odpowiednio przygotowana i przemyślana. Zaplanować można nie tylko potrzebne i spodziewane narzędzia niezbędne do przygotowania strony internetowej, ale także struktura serwerów i skład infrastruktury potrzebnej do zrealizowania projektu. Na tym etapie można zaplanować zabezpieczenia oraz spełnienie obowiązków informacyjnych i SSL.

CMS – System zarządzania treścią

Osoba realizująca stronę internetową powinna zapytać o CMS (ang. content management system). Jest to system zarządzania zawartością strony i jej treścią. Zdecydowana większość internetu oparta jest na WordPress. Jest to najpopularniejszy i darmowy system zarządzania treścią i pozwala na wiele personalizacji oraz zmian. Jeżeli Twoja strona nie jest potężnym portalem i z prywatnych powodów nie potrzebujesz prywatnego i personalizowanego systemu zarządzania treścią – polecamy WordPress.

Wdrożenie na serwer – jaki hosting wybrać?

Ostatnim punktem jaki należałoby zawrzeć jest to, jaki serwer/hosting powinien zostać wybrany. Niestety na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi. Każda strona internetowa i sklep wymaga innej infrastruktury i innych rozwiązań, aby idealnie pracować. W zależności od potrzeb i od żądanej prędkości strony zaleca się zastosowanie innych rozwiązań. Nasz następny artykuł opowie o powodach, które idą za tym, że polecamy, aby wszystkie strony wyposażone w wartości multimedialne zostały wyposażone w CDN oraz czym jest CDN. Postaramy się również odpowiedzieć na pytanie – czy serwer dedykowany jest Ci potrzebny… Na dzień dzisiejszy jedynie wspomnimy, iż wybór serwera oraz utrzymanie sieci związanej ze stroną internetową powinno być przemyślane i zaplanowane już na etapie projektowania – tak, aby dopasować rozwiązanie do potrzeb.

Kilka słów o autorze
Twarz
Patryk Paziewski
CEO

Właściciel i założyciel agencji interaktywnej prowadzący działalność na terenie miasta Bielsko-Biała. Programista, grafik i certyfikowany marketer internetowy. Z zamiłowania WebMaster z wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu zespołów programistycznych.

Ponad 100 firm
zaufało naszym kompetencjom

client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
client
#SPECODIT

Sprawdzony sposób na poprawę strony i marketingu firmy...

Czy Twoje działania marketingowe i strona internetowa przyciągają odpowiednią ilość potencjalnych klientów? Posiadasz już swoją wymarzoną stronę, która jest nowoczesna, szybka i dostosowana do urządzeń mobilnych?